Rørlegger

Velg hvilke områder heftet ditt skal inkludere

Arbeidsstillinger

  • Rørarbeid

    Arbeid med rør kan være tungt om man ikke tar noen forholdsregler. Det er viktig å planlegge hvordan arbeidet skal gjennomføres slik at belastningen ikke blir for stor

  • Kapping av rør

    Kapping av rør gjøres ofte med hjelp av vinkelslipere. Å få til et jevnt kapp kan være utfordrende pga ustabilitet under bruk. I tillegg innebærer bruk av vinkelslipere at hender utsettes for vibrasjon fra maskinen. Dette betyr at det er begrenset hvor mange kapp man kan gjøre med vinkelsliper pr dag.

     

    Dette er en sikrere og mer ergonomisk måte å kappe rør på, som ikke krever spesielle ferdigheter eller lang opplæring.

    Sørg for å benytte rør- holdere for å kunne betjene maskinen med sikkerhet og presisjon.

    Les mer
  • Verktøykasse/arbeidsbenk på hjul

    Se hvordan rørleggere kan bruke en verktøykasse med hjul som arbeidsbenk for å redusere knestående arbeid.

    Som rørlegger er det vanlig å montere mange «små-deler» og ofte gjøres dette  på gulvet. Arbeid på bakken kan være utfordrende i forhold til rygg, dersom man blir stående fremoverbøyd, eller utfordrende for knær ved knestående.

    En arbeidsbenk som feks verktøykasse på hjul vil være gunstig for å forhindre belastning på rygg, hofter og knær.

    Legg også merke til at det er fastmontert en skru stikke på kassen for arbeid med små-deler.

    Verktøykasser med hjul gjør det også lettere å forflytte utstyr mellom arbeidsstasjoner på prosjekt.

     

     

    Les mer
  • Kanalheis

    Kanalheiser er et godt redskap til bruk ved montering av kanaler i tak.  Det sparer oss for tunge løft og gjør arbeidet tryggere.

    Arbeid med kanaler under tak vil kunne gi tung statisk belastning på skuldre og armer.

    Ved bruk av kanalheis må du forvisse deg om:

    • At kanalheisen er i orden.
    • At den står stødig.
    • Oppgitt maksimalvekt.

    Bruk ikke heisen som arbeidsplattform eller som skyvebrett ved kanalmontering.

     

    Les mer

Ergonomisk arbeidsplassvurdering

Fysisk aktivitet og trening

  • Om trening

    Vi mennesker er laget for å være i fysisk aktivitet og trening handler om å legge et grunnlag for et langt og godt arbeidsliv. I tillegg til god arbeidsteknikk trenger bygge- og anleggsarbeideren også  en godt fysisk trenet kropp for å forebygge belastningslidelser.

    Når man har en fysisk krevende jobb tenker noen at man ikke trenger å trene utenom arbeidstiden, og at man får nok trening gjennom arbeidet. Dette er nødvendigvis ikke riktig.

    Arbeidstakere innen bygge og anleggsbransjen har ulike fysiske krav ut fra yrke og arbeidsoppgaver og det er viktig å ta hensyn til individuelle forutsetninger. Med dette menes for eksempel at en som er 60 år  ikke har samme fysiske kapasitet som da han var 20 år. Dette kan imidlertid utjevnes ved regelmessig trening.

    Effektene av fysisk trening er mange og godt kjent. I tillegg til de mest kjente fysiske effekter som økt muskel styrke og kondisjon vil det også være viktig for bygge- og anleggsarbeidere at for eksempel koordinasjon, balanse og reaksjonsevne utvikles. Følelse av økt velvære er også forbundet med regelmessig fysisk aktivitet, søvnkvaliteten blir bedre og depresjonssykdommer reduseres. Dessuten opprettholdes vår evne til å planlegge og koordinere oppgaver, samt at selvfølelsen øker.

    Under finner du treningsprogramer med tips innen styrke, bevegelighet, kondisjon og balanse.

    Øvelsene er relatert til bygg- og anleggsarbeiderens arbeidshverdag.

     

    Les mer
  • Trim og øvelser på arbeidsplassen

    Noen enkle øvelser på arbeidsplassen kan gjøre kroppen bedre forberedt på å utøve fysisk arbeid. Videoen viser hvor enkelt man kan organisere dette.

  • Morgenoppvarming

     

    Oppvarming av kroppens muskler, sener og ledd gjør deg i bedre stand til å takle dagens arbeid. Klikk her for morgenoppvarming.

  • Styrketrening

    Styrketrening gjør oss bedre rustet til å tåle fysiske belastninger under arbeidsdagen. Muskelstyrke påvirker også vår balanse, koordinasjon og utholdenheten. Øvelsene finner du ved å klikke her.

  • Tøyninger

    Å tøye ut muskulatur som har vært i fysisk aktivitet, gir avspenning og er på sikt skadereduserende. Fleksibilitet i muskulatur og sener tilrettelegger for at vi tåler leddutslag bedre. Her finner du et program for tøyninger