Ergonomisk kartlegging
Arbeidsmiljøloven har særlige krav til risikovurdering med hensyn til ergonomi. Alle virksomheter med ansatte har plikt til å kartlegge og risikovurdere forhold ved arbeidet som kan gi muskel- og skjelettplager. Basert på kartleggingen skal det utarbeides og gjennomføres tiltak for å redusere risikoen for helseplager. Dette skal dokumenteres skriftlig. Gjennomføring og oppfølging av kartlegging bør gjøres årlig, samt ved nye eller endrede arbeidsoppgaver, eller ved avvik og rapportering om helseplager fra ansatte.
Her får dere hjelp til gjennomføring av kartleggingen og utarbeiding av tiltak og handlingsplan. Planen eksporterer dere og lagrer i deres eget system.
Hvorfor gjennomføre en ergonomisk kartlegging?
Ta bort?
Sett sammen en gruppe
som har god kjennskap til arbeidsforholdene. Verneombud skal tas med på råd.
Se på tidligere kartlegging
og gå gjennom avvik, sykefravær og annen informasjon som sier noe om risikoforholdene.
Gjør en grovkartlegging
og få en oversikt over forhold ved arbeidet som kan øke risikoen for muskel- og skjelettplager hos de ansatte.
Lag en handlingsplan
med konkrete tiltak for å redusere risiko for muskel- og skjelettplager og sykefravær.
Oppfølging
av handlingsplan, tiltak og ansatte er den aller viktigste delen av jobben. God oppfølging er første steget til redusert sykefravær.